torstai 16. helmikuuta 2017

Ranska (part 1)

Moikka,

Tein helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna (3.1.-5.1.) pikavisiitin Ranskaan. Olin katsomassa French cuppia, joka on yksi kansainvälisistä muodostelmaluistelu kilpailuista, samalla reissulla ehdin myös vaihtaa muutaman sanan siskoni kanssa! Viikonloppu oli kaiken kaikkiaan hyvin pitkä ja vähä uninen, mutta tekisin saman uudestaan! Perjantaina aloitin jo 7 aikaan työt ja pe-la yönä éi montaa tuntia tullut nukuttua...

Aloitin matkani perjantain noin 17.45 hieman olin ajoissa, mutta tietääpähän ensikerralla

18.13
Juna lähti täältä Tunbridge wellsistä kohti lontoota. Lontoossa vaihdoin metroon jolla pääsin kätevästi bussiasemalle!

19.40
Bussiasemalla, mun suunnistus taidoilla kierrettiinkin vähän pidemmästi metrolta bussiasemalle mutta aikaahan on. Kävin Burger Kingissä syömässä, en oo muuten pitkään aikaan käynyt BK:ssa. Ruokailun jälkeen lähdin ostamaan kahvia ja hieman matkaevästä matkalle ja aamulle. (menin siis yöbussilla).

21.00
Chek-in, koska matkani suuntautui Englannin rajojen ulkopuolelle niin täytyi tehdä tuo Chek-in joka siis oli aikalailla samanlainen kuin lentoasemillakin. Samalla sain kaikki liput matkalle (2 menomatkalle ja yhden paluu matkalle), ensimmäinen ajatus tässä vaiheessa oli että täytyy liput pistää talteen etten hukkaa niitä!

21.50
Pääsin bussiin, pienimuotoinen väsymys iski tässä vaiheessa.

22.03
Bussi lähti liikkeelle, tämä bussi oli tällä kertaa ihan täynnä joten en saanut kahta penkkiä itselleni mikä olisi ollut mukava nukkumisen kannalta, mutta eiköhän tuo nukkuminen onnistu ihan näinkin. Ihmettelin muuten bussiin noustessa hetken, että mikä tässä bussissa on eroa... no bussi oli tehty oikeanpuoleiseen liikenteeseen! Kyllä sitä näköjään nopeasti tottuu tähän vasemmanpuoleiseen liikenteeseen!

Lauantai
00.00 (01.00)
(suluissa Ranskan aika) Saavuttiin junatunneleille jossa oli passintarkastus ja matka jatkuisi junalla Ranskaan. Yritettiin ehtiä aikaisempaan junaan, mutta ei sitten siihen ehditty. Tässä vaiheessa kuski ilmoitti että koska ei ehditty aikaisempaan junaan on tämä bussi n9.30 Pariisissa (aikataulussa oli 7.45). Pieni muotoinen paniikki iski tuossa kohtaa koska mulla oli jatkoyhteys Pariisista Roueniin joka aikataulun mukkaan lähtisi 9.15. Kipitin siinä sitten kuskin luokse ja selitin tilanteeni ja hän lupasi soittaa Pariisiin ja pyysää toista bussia odottamaan, myöhemmin tähän ei kuitenkaan ollut tarvetta koska bussin olikin tarkoitus ehtiä vasta tuohon myöhempään junaan jolla menimme.

2.00 (3.00)
Päästiin siirtymään junaan, joka lähti 2.20 En saanut nukuttua yhtään kun panikoin sitä että en ehdi siihen toiseen bussiin (ihan turhaan, mutta enpä sitä tässä vaiheessa tiennyt).

4.00
Ranskassa! (ja nyt vain Ranskan aika). Noin puolisen tuntia tosiaan tuli tuo juna Englannista Ranskaan.

5.15
Ensimmäinen pysäkki Ranskassa (Lille), tää bussi siis kiersi aika pitkältä. Onnistuin nukkumaan noin tunnin matkalla.

7.25
Toinen pysäkki, lentokenttä. Nukuin taas ehkä reilu tunnin matkalla

8.00
Saavuttiin Pariisin bussiasemalle missä mulla odotti vaihto siihen toiseen bussiin, hetken selvittelyn jälkeen löysin oikean laiturin. Kävin ostamassa myös kahvia ja oon aika varma että sain kaakaota tilaamani cappuchinon tilalle! Söin siinä myös mun eväsleivän ja odottelin tuota toista bussia.

9.00
Bussissa!

9.20
Lähdettiin liikkeelle!

12.00
Perillä Rouenissa, nukuin ehkä 1,5 tuntia matkalla! Lähdin etsimään hotellia ja ruokapaikkaa, keli oli sateinen joten kauheasti en viitsinyt kävellä ympäri kaupunkia, mutta kävin Rouenin Notre-Damen Cathedralissa pikaisesti

12.50
Löysin kivan ruokapaikan läheltä mun hotellia ja oli kyllä hyvää ruokaa ja palvelukin toimi englanniksi. Ruokalista oli kyllä ranskaksi joten tyydyin ihan vain salaattiin.

14.00
Pääsin kirjautumaan sisään hotelliin. Pikainen valmistautuminen ja ylimääräisten tavaroiden jättö hotellille.

14.35
Lähdin kohti jäähallia, vähän myöhässä mun tarkoitetusta aikataulusta.

15.10
Vihdoin hallissa sisällä, hieman oli säätöä noiden lippujen kanssa, kun en saanut tulostettua niitä, toisaalta se koko lippujen tilais prosessi oli yhtä säätöä niin voiko tässä nyt muuta olettaakkaan. Pari ensimmäistä joukkuetta jäi näkemättä mikä vähän harmittaa mutta oma vika kun en lähtenyt ajoissa!

16.40
Junnujen kisa loppui ja lähdin ostamaan itselleni ruokaa illaksi, koska kaikki kaupat olisivat kuitenkin kiinni kun sennujen kisa loppuu. Samalla reissulla oli pakko hakea myös kahvia ja hetken etsinnän jäkeen löysinkin auki olevan kahvilan!

Ajattelin jakaa tämän reissun kahteen osaan, koska muuten tästä tulisi ihan ylipitkä!